Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Przyczyny awarii turbosprężarek

Dla każdego posiadacza samochodu jego kosztowna awaria wiążę się nie tylko z utratą pieniędzy, ale przede wszystkim mnóstwem straconych nerwów. W szczególności, jeśli chodzi o tak ważną część, jak turbosprężarka, której uszkodzenie może wiązać się nawet ze zniszczeniem silnika. Z tego względu warto poznać potencjalne przyczyny i objawy tego stanu rzeczy, by móc uniknąć dodatkowych kosztów.

Coraz częściej zdarza się, że turbosprężarka montowana jest w silnikach benzynowych, choć w silnikach diesla jest to standard od kilkudziesięciu lat. Warto jednak wspomnieć na początku, że jest to maszyna wirnikowa, składająca się z osadzonych na wspólnym wale turbiny oraz sprężarki, której główną funkcją jest doładowywanie silnika spalinowego. Choć wielu producentów zakłada, że komponent ten nie powinien ulec awarii przez cały okres żywotności pracy „serca” samochodu, zdarza się to niestety niezwykle rzadko.

Do najczęstszych przyczyn uszkodzenia turbosprężarki należy zaliczyć przede wszystkim złe smarowanie. Rozumieć przez to można kilka rzeczy. W przypadku starszych samochodów mających problem ze swobodnym przepływem oleju może dojść do niedostatecznego smarowania, a co za tym idzie do defektu turbiny. Poza tym do takiego stanu rzeczy może doprowadzić zanieczyszczony olej. Najczęściej wynika on z wyeksploatowanego silnika, dostawania się wody czy paliwa do układu smarowania lub też powstawania zabrudzeń wynikających z niecałkowitego spalenia benzyny albo oleju. Warto jednak zaznaczyć, że przyczyny awarii turbosprężarki mogą być różne w zależności od zastosowanego modelu. Dlatego też jest ich tak wiele.

Oto większość z nich:

Zapchanie odmy silnika spowodowana wadliwym aktuatorem elektronicznym. Skutkiem takiego stanu rzeczy może być zwiększenie ciśnienia w skrzyni korbowej, a co za tym idzie zwiększenie przeciwciśnienia w misce olejowej i dostawanie się oleju do turbosprężarki. Ten pod postacią nagaru gromadzi się na łopatkach, ograniczając ich ruch oraz spowalniając pracę.

– Zapchanie filtra odmy w głowicy silnika, co może doprowadzić do wycieku oleju przez turbosprężarkę.

– Stosowanie oleju niższej jakości niż zaleca producent. W przypadku m.in. aut wywodzących się spod znaku Peugota czy Citroena posiadających silink 1.6 HDi istnieje prawdopodobieństwo, że zużywanie oleju niskiej jakości może powodować powstawanie sadzy. Może być ona przyczyną zapychania się filtru na przewodzie zasilania turbosprężarki, chłodnicy oleju oraz filtra głównego oleju, co w ostatecznym rozrachunku doprowadzi do awarii turbiny.

– Umieszczony w wielu modelach aut w okolicach wydechu filtr cząsteczek stałych został zaprojektowany w taki sposób, by wyłapywać cząsteczki sadzy. W związku z tym ograniczony został przepływ spalin, co może być przyczyną zwiększonego podciśnienia, które w efekcie końcowym przełoży się na nadwyrężenie turbosprężarki i doprowadzi do jej awarii.

– Zapychanie się przewodu odprowadzającego olej.

– Gromadzenie się nagaru na łopatkach turbiny, przez co nie może ona wydajnie pracować. Przyczyna ta objawia się bardzo często spadkiem mocy silnika czy palącą się kontrolką świec żarowych.

– W przypadku turbosprężarki VF40 przyczyną awarii może być wbudowany mikrofiltr w dopływ oleju, co po pewnym czasie skutkuje zablokowaniem się go oraz słabszym przepływem oleju do zespołu środkowego, a następnie awarią turbiny.

– Niewymienianie oleju oraz filtra zgodnie z zaleceniami producenta auta.

– Niewłaściwe chłodzenie turbosprężarki, co może doprowadzić do powstawania zanieczyszczeń wynikających z niecałkowitego spalania oleju lub paliwa;

– Powstawanie zbyt wysokiej temperatury spalin.

Objawy uszkodzenia turbosprężarki

To, co powinno w pierwszej kolejności przykuć Twoją uwagę to zauważalny spadek mocy silnika. W momencie przyspieszania samochód nie będzie wykonywał tej czynności tak szybko, jak dotychczas, a osiągnięcie maksymalnej prędkości może być niemożliwe lub zajmie znacznie większą ilość czasu. Zazwyczaj możesz również zauważyć zapalającą się kontrolkę „check engine”. Uszkodzonej turbinie towarzyszy także głośniejszy niż zwykle, charakterystyczny gwizd podczas jazdy (w szczególności podczas przyspieszania) oraz inne odgłosy dobiegające spod maski lub drgania.

Charakterystycznymi objawami uszkodzenia turbosprężarki są także wydobywający się dym z rury wydechowej o różnym kolorze (może być biały, czarny, a nawet niebieski w zależności od rodzaju usterki). Jako jedną z objaw często wymienia się również sporą utratę oleju silnikowego, lecz nie musi to jednak oznaczać awarii turbosprężarki.

Może cię zainteresować także:

Smarowanie turbosprężarki

Płynne działanie silnika pojazdu mechanicznego i bezawaryjność układu napędowego to aspekty, które najbardziej cieszą każdego kierowcę. Ten fakt w zasadzie nie dziwi, ponieważ konieczność jakiejkolwiek

Czytaj więcej »

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.