Tryb awaryjny turbosprężarki - limp mode

Niekiedy zdarza się, że podczas przyspieszania, samochód nagle zaczyna zwalniać mimo naciskania pedału gazu. Dodatkowo obroty silnika oscylują w granicach 2500 – 3000 obrotów na minutę i zdają się nie przekraczać tej granicy. Wyżej wskazane objawy mogą oznaczać tryb awaryjny turbosprężarki. Co to oznacza, jakie są tego symptomy oraz przyczyny i jak można sprawić, że silnik zacznie pracować w normalny sposób?

Czym jest tryb awaryjny turbosprężarki?

Jest to stan zabezpieczający silnik oraz skrzynię biegów przed uszkodzeniem. Dzieje się tak, gdy jednostka sterująca silnika lub skrzyni biegów otrzyma komunikat o wadliwym parametrze np. w przypadku wskazania znacznie wyższego ciśnienia doładowania turbosprężarki niż ma to miejsce normalnie. Stanowi to bardzo duże zagrożenie dla “serca samochodu”, w związku z czym, by go chronić, turbosprężarka przechodzi w tryb awaryjny. Wielu kierowców nie zwraca uwagi na kontrolkę silnika, dlatego też komputer pokładowy w samochodzie sam reaguje i ustawia wyżej opisywany stan.

Objawy i przyczyny trybu awaryjnego turbosprężarki

Wśród najczęstszych objawów pojawienia się tej funkcji podczas jazdy są:

  • Zapalająca się kontrolka silnika. Jest to jeden ze sygnałów ostrzegawczych, którego zdecydowanie nie można zignorować. Lampka może włączyć się z setek powodów, dlatego też warto też jak najszybciej zdiagnozować ten problem.
  • Zmniejszenie się mocy silnika. By chronić jednostkę napędu i zapobiec ewentualnym uszkodzeniom, komputer pokładowy zmniejszy moc oraz wyłączy całkowicie doładowanie turbosprężarki.
  • Zmniejszenie obrotów silnika. Jeżeli zauważysz, że w Twoim pojeździe obroty jednostki napędu wynoszą w okolicach 2500-3000 obrotów na minutę to znak, że została włączona ta funkcja bezpieczeństwa w samochodzie.
  • Zablokowany bieg. W przypadku automatycznej skrzyni biegów komputer pokładowy może ograniczyć zmianę biegów dla zapewnienia bezpieczeństwa silnika.
  • Przejście w tryb awaryjny turbosprężarki może być spowodowane nadmiernym doładowaniem lub jego wyciekami, występującymi problemami z okablowaniem lub przekładnią czy też wadliwymi czujnikami silnika.

Error code, czyli najczęstsze błędy w działaniu turbosprężarki

Po podłączeniu do komputera w celu naprawy usterki Twoim oczom mogą ukazać się następujące komunikaty o błędach:

  • P3348, czyli wysterowanie jednostki sterującej 1 turbosprężarki. Elektroniczna usterka w obwodzie prądowym przekładająca się na brak mocy.
  • P0235, czyli awaria obwodu „A” czujnika doładowania sprężarki. Błąd ten spowodowany może być wieloma usterkami m.in. wadliwym czujnikiem ciśnienia doładowania czy też otwarciem lub zwarciem wiązki czujnika ciśnienia doładowania.
  • P0046 dotyczący zakresu doładowania, wydajności obwodu A turbosprężarki lub doładowania. Objawia się wzrostem temperatury silnika, słabym przyspieszeniem czy też dużą ilość czarnego dymu wydobywającego się z wydechu.
  • P0299, czyli niedostateczne doładowanie turbosprężarki spowodowane np. niskim ciśnieniem oleju lub awarią systemu EGR.

Jak naprawić tryb awaryjny turbosprężarki?

Włączenie tej funkcji bezpieczeństwa może oznaczać poważne problemy z samochodem. Z tego względu zaleca się przeprowadzenie pełnej diagnozy w specjalistycznym warsztacie w celu rozwiązania kłopotów. Niemniej, kilka rzeczy możesz sprawdzić samodzielnie, co pozwoli Ci na uniknięcie dodatkowych kosztów. Przede wszystkim sprawdź stan wszystkich płynów w aucie, począwszy od płynu silnikowego, skończywszy na płynie hamulcowym. Warto również sprawdzić czujnik MAF, który bardzo często ulega zabrudzeniom. Tak samo jest w przypadku filtru powietrza. Może on zostać zanieczyszczony i konieczna będzie jego wymiana. Jeżeli żadna z wymienionych rzeczy nie zadziała, najlepiej udać się o pomoc do profesjonalistów.

Może cię zainteresować także:

Smarowanie turbosprężarki

Płynne działanie silnika pojazdu mechanicznego i bezawaryjność układu napędowego to aspekty, które najbardziej cieszą każdego kierowcę. Ten fakt w zasadzie nie dziwi, ponieważ konieczność jakiejkolwiek

Czytaj więcej »

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *