Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Przy jakich obrotach załącza się turbina?

Wielu kierowców uważa, że turbina załącza się, gdy spełnione zostaną określone warunki. Bardzo duża część tego grona nie zauważa również jej aktywności podczas jazdy. Oczywiście, są to wyłącznie mylne wrażenia, które nie mają żadnego pokrycia w rzeczywistości. Przy jakich obrotach załącza się więc turbina? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dalszej części artykułu.

Uruchomienie silnika = uruchomienie turbiny

Choć dla wielu osób może się to wydawać nieco abstrakcyjne, to turbosprężarka jest gotowa już do pracy od momentu przekręcenia kluczyka w stacyjce do pozycji zapłonu. W momencie uruchomienia silnika uruchamia się również wirnik turbiny, który napędzany jest spalinami pochodzącymi z jednostki napędowej. Działa ona do momentu jej zgaszenia. Z tego też względu warto pamiętać, by nie zwiększać obrotów silnika tuż po zapłonie. Należy odczekać około 30 sekund w celu uzyskania właściwej temperatury oraz gęstości oleju samochodowego, dzięki czemu możliwe będzie jego rozprowadzenie po wszystkich układach. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia turbiny. Większość kierowców może nie odczuwać działania turbosprężarki, gdyż jej funkcjonowanie widoczne jest dopiero w momencie osiągnięcia 3000 obrotów na minutę, co objawia się przysłowiowym „wgnieceniem w fotel”. Podsumowując, maszyna ta działa już od możliwie najniższych obrotów silnika.

Turbodziura, czyli efekt, który myli wielu kierowców

Jeżeli jesteś posiadaczem samochodu z turbosprężarką, to z pewnością przynajmniej raz zdarzyła Ci się sytuacja, w której podczas manewru wyprzedzania lub zwykłego przyspieszenia po wciśnięciu pedału gazu przez kilka chwil nie odczułeś żadnej reakcji. Następnie jednak Twoje auto gwałtownie przyspieszyło. To tzw. efekt turbodziury, czyli chwilowym opóźnieniem reakcji jednostki napędowej na zjawisko przyspieszenia. Powoduje on mylne wrażenie kierowcy, że turbina zaczyna funkcjonować w określonych warunkach np. podczas gwałtownego wzrostu obrotów silnika. Warto jednak pamiętać o tym, że turbosprężarka funkcjonuje przez cały czas aż do momentu zgaszenia jednostki napędowej, czyli także w momentach chwilowego postoju na czerwonym świetle.

Może cię zainteresować także:

Smarowanie turbosprężarki

Płynne działanie silnika pojazdu mechanicznego i bezawaryjność układu napędowego to aspekty, które najbardziej cieszą każdego kierowcę. Ten fakt w zasadzie nie dziwi, ponieważ konieczność jakiejkolwiek

Czytaj więcej »

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.