przyczyny awarii turbosprężarki

Przyczyny awarii turbosprężarek

W związku z coraz bardziej powszechnym zastosowaniem turbosprężarek w nowo produkowanych samochodach, należy zwrócić uwagę na warunki jej pracy. Turbosprężarka jest tak zaprojektowana, aby mogła bezawaryjnie współpracować z silnikiem przez cały okres jego eksploatacji. Nie wymaga ona jakichkolwiek specjalnych remontów, a badanie powinno ograniczyć się tylko do kilku podstawowych czynności zgodnych z instrukcją użytkowania turbosprężarki dostarczonej przez producenta. Czynności te powinny obejmować:
Czynności te powinny obejmować:
W przypadku wystąpienia awarii, 90% z nich następuje z powodu następujących przyczyn:

Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał

Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał wpadający do korpusu wydechowego lub ssącego są wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Przed wymianą turbosprężarki należy sprawdzić drożność i czystość układów ssącego i wydechowego silnika.
Nigdy nie próbuj prostować łopatek. Układ wirujący musi być wyważony dynamicznie!!!

Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane brudnym olejem.

Na zdjęciu głębokie rysy na łożyskach spowodowane przez zanieczyszczony olej. Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom, olej i filtry powinny być dobrej jakości i wymienione podczas każdej naprawy turbosprężarki. Ponadto olej i filtry wymieniać regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

Przerwy w dostarczaniu oleju.

Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (45 sekund ) powodują wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk.
Przyczyną może być:

Niedobór ciśnienia oleju.

Znaczny niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 810 sekund) oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki pokazywane powyżej objawy przebarwienia. Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju a przyczyną może być:

Przegrzanie

Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2, 3 minut na biegu jałowym (czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki.
Przyczyny:

Może cię zainteresować także:

Smarowanie turbosprężarki

Płynne działanie silnika pojazdu mechanicznego i bezawaryjność układu napędowego to aspekty, które najbardziej cieszą każdego kierowcę. Ten fakt w zasadzie nie dziwi, ponieważ konieczność jakiejkolwiek

Czytaj więcej »

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *