Jak sprawdzić numer turbosprężarki
Podczas składania zamówienia na turbosprężarkę do swojego pojazdu, będziesz proszony o podanie numeru części swojej oryginalnej turbosprężarki (aktualnie zainstalowanej w pojeździe). Bez tej informacji nie jest możliwe uzyskanie ceny i dostępności turbosprężarki.
Turbosprężarka jest zwykle identyfikowana dwoma numerami. Jeden z nich to tzw. numer OEM (numer Original Equipment Manufacturer number) producenta pojazdu a drugi, to numer części producenta turbosprężarki.
Jeśli turbosprężarka jest jeszcze zamontowana w pojeździe, to najlepszym sposobem jest uzyskanie numeru OEM od lokalnego działu części zamiennych autoryzowanego serwisu np. zwracając się z prośbą o podanie ceny turbosprężarki. Będziesz poproszony o podanie numeru rejestracyjnego twojego pojazdu lub o numer VIN z dowodu rejestracyjnego. Może się jednak okazać, że autoryzowany serwis bardzo chętnie poda ci cenę części a mniej chętnie numer OEM, który mógłby być wykorzystany do składania zapytań u innego dostawcy i zaoferuje ci jedynie swój wewnętrzny numer części. Na tej podstawie trudniej, ale też można znaleźć odwzorowanie na nr OEM.
Alternatywą jest próba samodzielnego odczytania numerów z tabliczki znamionowej starej turbosprężarki. Dostęp do tabliczki turbosprężarki jeszcze zamontowanej w pojeździe nie zawsze jest łatwy – wtedy trzeba poczekać, aż turbosprężarka zostanie wymontowana z pojazdu.
Numer O.E.M. (numer producenta pojazdu)
Numer OEM jest zwykle nadawany przez producenta pojazdu, tj: Audi, BMW, Ford, Mercedes, Toyota, VW itd. Można go znaleźć na tabliczce znamionowej turbosprężarki.
Poniżej przedstawimy tylko kilka przykładów, jak mogą wyglądać numery OEM producenta pojazdu. Należy jednak pamiętać, że numery producenta pojazdu nie zawsze jednoznacznie wskażą producenta turbosprężarki. Dla przykładu Audi w swoich silnikach stosuje turbosprężarki firm zarówno firmy Garrett jak i BorgWarner KKK, podczas gdy np. BMW w swojej gamie pojazdów używa zarówno turbosprężarek Garrett jak i Mitsubishi:
Pojazd | Numer OEM producenta pojazdu | Producent turbosprężarki |
BMW X6 3.0d | 11657796314 lub 7796314 | Honywell Garrett |
Ford Focus II 1.6 TDCi | 6U3Q-6K682-AE | Mitsubishi |
Seat Ibiza IV 2.0 TDI | 03L 253 010H | BorgWarner KKK |
Mazda 6 2.2 MZR-CD | R2AC13700D | IHI Turbo |
Toyota Landcruiser 3.0 D-4D | 17201-30190 | Toyota |
Renault Master II 3.0 dCi 140 | 7701479012 | Hitachi |
Iveco Cursor 13 | 500341336 | Holset |
Numer producenta turbosprężarki
Drugi numer używany do identyfikacji turbosprężarki jest nadawany przez faktycznego producenta turbiny. Można go znaleźć na tej samej tabliczce znamionowej obok numeru OEM turbosprężarki. Najczęstszymi producentami turbin do samochodów osobowych są: Garrett, BorgWarner KKK, Mitsubishi, IHI i Toyota.
Poniżej przedstawimy przykładowe numery części producentów turbosprężarek:
Pojazd | Numer OEM producenta turbosrprężarki | Producent turbosprężarki |
BMW X6 3.0d | 765985-8 | Honywell Garrett |
Ford Focus II 1.6 TDCi | 49131-05212 | Mitsubishi |
Seat Ibiza IV 2.0 TDI | 5440 970 0037 lub BV40D-0037 | BorgWarner KKK |
Mazda 6 2.2 MZR-CD | VJ40 | IHI Turbo |
Toyota Landcruiser 3.0 D-4D | 17201-30190 | Toyota |
Renault Master II 3.0 dCi 140 | HT12-22D | Hitachi |
Iveco Cursor 13 | 3596821 | Holset |
Oto tylko kilka przykładowych numerów jakie można znaleźć na fizycznej turbosprężarce. Na kilkuletniej części liczby te mogą być nieczytelne lub trudne do rozróżnia, więc być może będziesz musiał wcześniej oczyścić tabliczkę. Bardzo ważne jest, aby na tym etapie nie używać ostrych materiałów ściernych, ponieważ może to jeszcze bardziej zmniejszyć czytelność liczb, a w najgorszym przypadku całkowicie je usunąć. Lepiej jest użyć np środka do czyszczenia klocków hamulcowych lub naszej rodzimej Żytniej.