Historia turbodoładowania jest niemal tak długa jak historia silnika spalinowego. Już w latach 1885 i 1896 Gottlieb Daimler i Rudolf Diesel prowadzili badania nad zwiększeniem mocy i zmniejszaniem zużycia paliwa silników poprzez wstępne sprężanie powietrza.

Pierwsza turbosprężarka miała ograniczone zastosowanie - używano jej tylko w bardzo dużych silnikach, m.in. okrętowych. W przemyśle samochodowym turbodoładowanie zaczęło się wraz z silnikami samochodów ciężarowych. W 1938 roku firma "Swiss Machine Works Saurer" skonstruowała pierwszą turbosprężarkę do silnika samochodu ciężarowego. W 1952 roku Szwajcar Alfred Büchi jako pierwszy z sukcesem powiązał turbodoładowanie z wydechem spalin, i osiągnął wzrost mocy silnika o więcej niż 40%. Odtąd krok po kroku zaczęło się wprowadzanie turbodoładowania do przemysłu motoryzacyjnego.

Chevrolet Corvair Monza i Oldsmobile Jetfire były pierwszymi autami osobowymi z turbodoładowaniem - zadebiutowały na przełomie 1962 i 1963 roku. Pomimo większej mocy, niski wskaźnik niezawodności spowodował ich szybkie zniknięcie z rynku.

Po pierwszym kryzysie paliwowym w 1973 roku turbodoładowanie na stałe przyjęło się w silnikach dieslowskich pojazdów ciężarowych. Wysokie koszty inwestycyjne związane z turbodoładowaniem były wyrównane przez niskie koszty paliwa. Wzrost liczby turbosprężarek w samochodach ciężarowych wymusiły także coraz surowsze regulacje dotyczące emisji spalin w latach 80-tych. Obecnie każdy samochód ciężarowy wyposażony jest w turbodoładowanie.


W latach 70-tych turbosprężarka znalazła zastosowanie w sportach motorowych, szczególnie w wyścigach Formuły 1. Od tego momentu następuje wzrost popularności turbodoładowania samochodów osobowych. Słowo "turbo" staje się modne. W tamtych czasach niemal każdy producent samochodów proponował przynajmniej jeden topowy model z silnikiem benzynowym wyposażonym w turbosprężarkę. Tendencja ta wygasła po kilku latach, ponieważ silniki benzynowe z turbodoładowaniem zużywały zbyt dużo paliwa.


Rzeczywisty przełom w turbodoładowaniu samochodów osobowych nastąpił w 1978 roku wraz z wprowadzeniem wysokoprężnego silnika z turbodoładowaniem w Mercedesie 300 SD, a następnie w 1981 w VW Golfie Turbodiesel. Znaczenie turbosprężarek w samochodach osobowych zwiększało się ze względu na ich coraz większą sprawność połączoną z niższą emisją spalin.

Fascynacja turbodoładowaniem, która zaczęła się w latach 60-tych i 70-tych trwa do dziś, a najważniejszą przyczyną stosowania turboturbosprężarek jest ograniczenia zużycia paliwa i emisji zawartch w nim toksycznych związków.